Meer bezoekers uit Google? Zo doe je dat.

Je website staat live, maar waar blijven nou al die bezoekers? Eén van de beste platformen voor het genereren van verkeer is Google.

Vooral bezoekers die via de Google zoekmachine op je website terechtkomen zijn erg waardevol, omdat de kans groot is dat deze bezoekers op iets hebben gezocht wat gerelateerd is aan jouw producten of dienstverlening.

Echter komen bezoekers uit Google niet vanzelf, Google moet namelijk wel een reden hebben om jouw website te vertonen, in plaats van die van alle concurrenten die vergelijkbare inhoud plaatsen. In dit artikel lees je hoe jij verbeteringen aan kunt brengen aan je website, om zo meer bezoekers uit Google te krijgen!

De technische aspecten voor meer verkeer uit Google

In dit artikel behandelen we zowel technische aspecten als inhoudelijke aspecten die je kunnen helpen om meer bezoekers vanuit Google te krijgen. Een aantal van deze technische verbeteringen zijn erg makkelijk te implementeren, we raden dan ook zeker aan om dit zo snel mogelijk op te pakken.

1. Stel Yoast SEO in

Een groot deel van de websites in Nederland is gebouwd in een CMS (ofwel content management system). Een veelvoorkomend voorbeeld hiervan is WordPress. Het fijne van een CMS is dat er vaak vele plugins beschikbaar zijn die waardevol kunnen zijn voor jouw website. Een goed voorbeeld hiervan is Yoast SEO.

Door Yoast SEO te installeren en de configuratie te doorlopen, zorg je ervoor dat de website in een paar klikken geoptimaliseerd wordt voor zoekmachine's. Daarnaast heb je de optie om per pagina een titel en omschrijving toe te voegen.

Wat maakt een goede paginatitel en omschrijving?

De paginatitel en omschrijving kun je zien als een soort advertentie tussen de zoekresultaten. Bezoekers die iets zoeken op Google zijn opzoek naar informatie, en kiezen uit de lijst met verschillende titels en beschrijvingen op de resultatenpagina de beste optie.

Hoe beter jij je paginatitel en omschrijving afstemt op deze behoefte, hoe meer mensen waaraan jouw website vertoond wordt op jouw link zullen klikken. De mate van succes meten wij met de zogenoemde CTR (click through ratio). Dit statistiek zegt dus iets over het percentage van potentiële bezoekers die je link hebben gezien en het aantal gebruikers die op de link geklikt hebben.

Aan de hand van deze statistiek kun je bijhouden en bijsturen om verbeteringen door te voeren aan je website. Hier slim mee omgaan kan een drastisch verschil maken in het aantal bezoekers op je website.

In bovenstaand voorbeeld is een duidelijke 'Call to action' ofwel oproep tot aandacht verwerkt waarvan statistisch bevestigd is dat het meer klikken kan opleveren. Probeer ervoor te zorgen dat in je Google vertoningen altijd een duidelijke Call to action staat om potentiële bezoekers te sturen naar de gewenste actie.

2. De gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren

Gebruiksvriendelijkheid wordt door Google steeds zwaarder gewogen bij het indexeren van websites. Gebruiksvriendelijkheid is een breed begrip met veel aspecten, onderstaand vind je een paar concrete voorbeelden van verbeteringen die je kunt doorvoeren.

Verbeter de snelheid van je website

Snelheid is een factor die door Google steeds serieuzer wordt genomen. Je kunt een indicatie krijgen van de verbeterpunten op Google Pagespeed Insights. Sommige punten zijn gemakkelijk te verbeteren, denk hierbij aan het verkleinen van afbeeldingen zodat deze minder opslag in beslag nemen en je pagina's sneller zullen laden.

De meeste websites die wij tegenkomen bevatten afbeeldingen die veel te groot zijn wat de score negatief beïnvloed. Zorg er dus altijd voor dat je afbeeldingen bijsnijdt en upload in het formaat waarin deze ook op de website verschijnen. Om de grootte verder in te perken kan een tool zoals Compressor.io gebruikt worden.

Een voorbeeld van Pagespeed Insights

Zorg er ook voor dat je website voorzien is van Caching, door bijvoorbeeld WP fastest cache of een alternatief te gebruiken. Hou er wel rekening mee dat caching plugins vaak gevoelige instellingen bevatten die de layout van je site in sommige gevallen stuk kunnen maken. Zorg er dus wel voor dat je weet wat je doet wanneer je Caching instelt.

Geef afbeeldingen goede titels en alt-teksten

Een andere verbetering die veel mensen overslaan, is het toevoegen van zogenoemde alt-teksten. Alt teksten beïnvloeden het aantal vertoningen in Google, en bieden gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers die bijvoorbeeld een screen reader gebruiken. Alt-teksten kunnen worden ingesteld door in de HTML code van de afbeelding 'alt=""' toe te voegen. Een goede alt-tekst geeft een duidelijke omschrijving van de afbeelding.

3. Google op de hoogte houden van de inhoud van je website

Wanneer je allerlei verbeteringen aan je website hebt gedaan, is het slim om Google op de hoogte te stellen van de inhoud en structuur van je website. Dit kun je doen door je sitemap te uploaden naar Google Search Console. De makkelijkste manier om Google Search Console in te stellen is via de Site kit plugin van Google te installeren.

Binnen Search Console zie je in het menu 'Sitemaps' staan, hier is het mogelijk om de URL van je sitemaps te uploaden. Wanneer je zoals eerder in dit artikel is vermeld gebruik maakt van Yoast SEO, kun je deze sitemap gemakkelijk aanmaken. Hiervoor navigeer je naar de instellingen onder de Yoast SEO plugin, en zet je het vinkje bij sitemaps op actief.

Een voorbeeld van de Sitemap functie binnen Yoast SEO

Wanneer je dit gedaan hebt, zijn je sitemaps te vinden op /sitemap_index.xml.

Hoe je met teksten meer verkeer uit Google kunt halen

Een andere factor die het aantal bezoekers vanuit Google beïnvloed is de inhoud van je website. Deze inhoud moet zo relevant mogelijk zijn aan de zoekopdrachten waarop het meest gezocht wordt. Onderstaand vind je een aantal tips die je kunnen helpen om meer bezoekers uit Google te krijgen door het schrijven van inhoud.

4. Gebruik Google Trends om achter veelvoorkomende zoektermen te komen

Via Google Trends is het gemakkelijk te achterhalen op welke zoektermen veel gezocht wordt. Dit is handig wanneer je twijfelt over welke specifieke woorden je wilt gebruiken voor het schrijven van nieuwe inhoud. Google Trends maakt het mogelijk om trefwoorden te vergelijken, en meteen inzicht te krijgen in gerelateerde zoekopdrachten waar gebruikers veel op zoeken. Het is aan te raden om woorden met veel zoekvolume te verkiezen boven woorden met minder zoekvolume.

Een voorbeeld van een vergelijking binnen Google Trends waaruit blijkt dat er vaker op rolluiken plaatsen wordt gezocht dan op rolluiken installeren

Wanneer je twijfelt tussen 'Rolluiken plaatsen' of 'Rolluiken installeren' is in bovenstaand voorbeeld de eerste optie dus de beste optie.

5. Schrijf meer inhoud die gerelateerd is aan jouw producten of dienstverlening

Een voor de hand liggende manier om meer bezoekers uit Google te krijgen is simpelweg het schrijven van meer inhoud. Hieronder vind je wat tips om dit te doen!

Maak een blog gerelateerd aan jouw bedrijf

Blogs zijn een mooie manier om veel inhoud te publiceren die relevant is aan jouw bedrijf. Neem deze kennisbank als voorbeeld. Door artikelen te publiceren die relevant zijn aan websites en marketing, worden onze pagina's vertoond aan meer mensen die op relevante zoektermen zoeken. Voor bijna elk bedrijf is wel een blog te verzinnen.

Wanneer je bijvoorbeeld een restaurant hebt kun je schrijven over bereidingswijzen en streekproducten. Wanneer je een kapperszaak hebt kun je schrijven over haarzorg en welke producten hier het best bij aansluiten.

Een restaurant? Maak de menukaart in HTML!

Veel restaurants publiceren een menukaart in de vorm van een PDF, dit is natuurlijk wel zo gemakkelijk, alleen kan Google de inhoud hiervan niet lezen. Wat beter is, is het maken van een menukaart in HTML. Dit vergt wel wat kennis, maar zorgt er wel voor dat de inhoud van je menukaart geïndexeerd kan worden door Google, extra vertoningen dus! Dit hebben we bijvoorbeeld ook bij één van onze klanten gedaan op deze pagina.

In meerdere plaatsen actief? Maak een pagina per plaats!

Mensen die opzoek zijn naar lokale diensten betrekken vaak de plaats in de zoekopdracht. Hierdoor kan het nuttig zijn om per plaats waar je actief bent een pagina aan te maken waarin je jouw producten of dienstverlening per plaats uitlicht. Wanneer je bijvoorbeeld verschillende kapperszaken hebt kun je pagina's inrichten in de trant van 'Jouw kapper in Tilburg', dit herhaal je per plaats waar je actief bent om zo relevant mogelijk te zijn voor bezoekers die lokaal zoeken waar jij actief bent.

We hopen dat het bovenstaande artikel jouw bedrijf op weg kan helpen naar meer bezoekers vanuit zoekmachine's. Mocht je er niet uitkomen of zoek je advies? Voel je vrij om contact met ons op te nemen dan kijken wij even met je mee!

Kom je er niet uit?

Neem vrijblijvend contact met ons op en we denken met je mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven